با چند شرط، حج واجب مي شود و بدون وجود تمامی آنها حج واجب نيست : اول و دوم - بلوغ و عقل . پس بر کودک و ديوانه حج واجب نيست . مسئله 4- اگر غير بالغ حج بجا آورد صحيح است ، هر چند از حجة الاسلام کفايت نمي کند. مسئله 5- اگر کودک مميز برای حج محرم شود و در وقت درک مشعرالحرام بالغ باشد کفايت از حجة الاسلام مي کند(1) و همچنين اگر مجنون قبل از درک مشعر عاقل شود. 1- آية الله خويي : کفايت در حجة الاسلام نمي کند. (و تفصيلی دارند که به مناسک ، مساله 4 رجوع شود) . آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي : احوط بلکه اقوی عدم کفايت از حجة الاسلام است و همچنين نسبت به مجنون ، بنابراين اگر سالهای بعد مستطيع بودند حجة الاسلام را بجا آورند. (مناسک عرب ، ص 14، مساله 14) . آية الله بهجت : ... در اجزاء عمره سابقه بر بلوغ از متمتع تامل است ، و احوط اعاده عمره است به قصد وظيفه بعد از اتمام حج اگر در ماههای حج باشد. (مناسک ، ص 4، مساله 4) . آية الله فاضل : هر چند احتياط مستحب آن است که در صورت استطاعت ، حج را در سالهای بعد اعاده کند. (مناسک ، ص (10. آية الله مکارم : احتياط واجب در هر دو اعاده بعد از آن است در صورتی که مستطيع شوند. آية الله تبريزي : کفايت از حجة الاسلام نمي کند. بلکه اگر متمکن بود طبق مساله 169 مناسک برای عمره تمتع احرام ببندد و اعمال عمره و حج را اتيان کند، کفايت مي کند. و در غير اين صورت بايد آن حج را اتمام کند و در سالهای آينده چنانچه مستطيع بود، حجة الاسلام را بجا آورد. آية الله غروي : احوط لزومی عدم کفايت است و هکذا در مجنون . مسئله 6- کسی که گمان مي کرد بالغ نشده و قصد حج استحبابی کرد و بعد معلوم شد بالغ بوده ، حج او کفايت از حجة الاسلام نمي کند (1) مگر در صورتی که قصد وظيفه فعليه را نموده و آن را بر حج ندبی اشتباها تطبيق کرده باشد(2) . 1- آيات عظام خويي ، سيستاني ، بهجت ، صافي : اين حج کافی از حجة الاسلام مي باشد. آية الله خامنه اي : مگر اينکه نيت کند حجی را که شارع مقدس از او خواسته بجاي آورد. آية الله مکارم : در صورتی که قصد مامور به واقعی را داشته باشد کفايت مي کند. 2- آية الله غروي : يا قصد کند عملی را که اگر بالغ بوده همان واجب مي شد در حقش گرچه کفايت آن از حجة الاسلام خالی از وجه نمي باشد. مسئله 7- از برای بچه مميز مستحب است حج رفتن ، و صحيح است حج او اگرچه ولی او اذن ندهد(1) ، لکن بعد از بالغ شدن اگر استطاعت داشت بايد حج برود و حج زمان کودکی کافی نيست . 1- آية الله اراکي : در صورتی که ولی او اذن بدهد، بنابر احتياط. آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي : حج برای غير مکلف مميز مستحب است ولي کفايت از حجة الاسلام نمي کند و اذن ولی در صحت حج او شرط نيست ، اگرچه در مواردي که حج او موجب تصرف در اموالش مي شود، برای تصرف اذن ولی لازم است . (آداب و احکام حج ، مساله 5) . آية الله بهجت : بنابر احوط اجازه ولی لازم است در صورتی که موجب تصرف در مال باشد. (مناسک ، ص 4) . آية الله سيستاني : بعيد نيست که در صحت آن اذن ولی معتبر باشد. (مناسک ، ص 11) . آية الله مکارم : ولی اگر تصرف در مال خود مي کند، بايد به اذن ولی باشد. آية الله غروي : گرچه واجب است استيذان از ولی در صورتی که ترک آن موجب اذيت والدين بوده باشد. مسئله 8- مستحب است ولی طفل غير مميز(1) محرم کند او را و لباس احرام به او بپوشاند، و نيت کند که اين طفل را محرم مي کنم برای حج ، يا اين طفل را معتمر مي کنم به عمره تمتع ، و اگر مي شود، تلبيه را تلقين کند به او، و الا خودش به عوض او بگويد. 1- آية الله بهجت : اين مساله را در مورد طفل مميز بيان کرده اند. و بدون ذکر استحباب احرام طفل غير مميز را نيز بهمين صورت مطرح فرموده اند. (رساله ذخيرة العباد، ص 4) . آية الله غروي : در صبيه و مجنون اشکال است احوط ترک آن است . مسئله 9- بعيد نيست (1) که ولی در اين امر کسی باشد که کفيل بچه و نگهدار او است اگرچه ولی شرعی نباشد(2) . 1- آية الله صانعي : مشکل است و قدر متيقن همان ولی شرعی است . 2- آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي : قدر متيقن از ولی در اين امر نسبت به بچه غير مميز، ولی شرعی است ، مانند پدر و جد و يا وصی يکی از آن دو، و همچنين حاکم و امين از طرف حاکم و يا وکيل يکی از آنها، و اما غير ولی شرعی مانند عمو و دايی و برادر، محل اشکال است ، اگرچه کفيل و نگهدار بچه باشد، لکن مادر در اين مورد ملحق به ولی شرعی است زيرا نسبت به او دليل خاصی داريم ، و اما در بچه مميز در مواردی که اجازه ولی لازم است اجازه غير ولی شرعی کفايت نمي کند. (مناسک عربي ، ص 13، مساله 11) . آية الله خويي ، آية الله تبريزي : در صورتی که مستلزم تصرف در اموال بچه نباشد، و الا اذن ولی شرعی لازم است . آية الله اراکي ، آية الله نوري : در غير ولی شرعي ، محل اشکال است . آية الله فاضل : مقصود از ولي ، همان ولی شرعی است ، ولی مادر در اين مورد ملحق به ولی شرعی است . آية الله سيستاني : ولی طفل در اين امر کسی است که حق حضانت و سرپرستی او را دارد، چه پدر و مادر او باشند و غير آنها. (مناسک ، مساله 11) . آية الله مکارم : ولی به اذن ولی شرعی انجام مي دهد. آية الله بهجت : ولايت مادر در احرام طفل و ساير اعمال حج خالی از وجه نيست . (رساله ذخيرة العباد، ص 5) . آية الله غروي : قدر متيقن همان ولی شرعی است يعنی پدر و جد. مسئله -10 بعد از آنکه طفل محرم شد يا او را محرم کردند بايد ولي ، او را از محرمات احرام باز دارد(1) ، و اگر مميز نيست خود ولی حفظ کند او را از محرمات . 1- آية الله خويي ، تبريزي : اين حکم در مورد احجاج صبی غير مميز است و همينگونه است حکم مذکور در مساله 11 و 12 و 13. مسئله 11- بعد از اينکه طفل محرم شد اگر محرمات احرام را بجا آورد يا ولي ، او را از آنها باز نداشت کفاره بر ولی طفل است (1) نه بر مال طفل بنابر اقوی در صيد و بنابر احتياط واجب در غير آن نيز(2) . 1- آية الله صانعي : مگر آنکه طفل مميز باشد و خود اراده حج نموده که بنابر اظهر بعهده خود اوست . آية الله فاضل : در غير مميز و طفل مميز اگر مرتکب محرمات شود، کفاره بر عهده خودش مي باشد. 2- آية الله گلپايگاني ، آية الله صافي : کفاره صيد بر ولی طفل است ، و اما در وجوب ساير کفارات بر ولی اشکال است اگرچه احوط اين است که بر عهده ولی است . (مناسک عربي ، ص 13، مساله 13) . آيات عظام خامنه اي ، خويي ، تبريزي : ظاهرا کفارات ديگر در غير صيد نه بر ولي واجب است و نه در مال طفل ، ولی کفاره صيد بر ولی واجب است . (مناسک ، ص 13، مساله 9) . آية الله مکارم : اين احتياط مستحب است . آية الله سيستاني : کفاره صيد غير مميز بر ولی اوست و در غير آن بر نابالغ کفاره نيست نه در مال او و نه در مال وليش . آية الله بهجت : ثبوت ساير کفارات عمدی (غيرصيد) بر ولی خالی از وجه نيست . (مناسک ، ص 6) . مسئله 12- گوسفند قربانی برای حج بر عهده ولی طفل است (1) . 1- آية الله سيستاني : پول قربانی بچه غير مميز بر ولی اوست . (مناسک ، مساله 12) . مسئله 13- در تمام اعمال حج و عمره بايد ولي ، طفل را وادار کند که بجا آورد و اگر نمي تواند، ولی او به نيابت طفل بجا آورد(1) . 1- آية الله تبريزي : در وقتی که مي خواهد طفل را طواف دهد واجب است او را وضو دهد اگرچه بصورت وضو باشد. (مناسک ، ص 14، مساله 7) . آية الله فاضل : در اعمالی که نياز به وضو دارد احتياطا طفل را وضو بدهد، و خودش هم وضو بگيرد. آية الله بهجت : در صورت تمکن ، احوط آن است که در حال طواف هر دو طاهر باشند و نماز طواف را هر دو بخوانند. (مناسک ، مساله 7) . مسئله 14- اگر طفل نابالغ قبل از اينکه در ميقات محرم شود بالغ شد، حج او حجة الاسلام است اگر از همانجا که محرم مي شود مستطيع باشد(1) . 1- آية الله مکارم : و کافی است که از همان محل مستطيع باشد.
|