عقد کردن زن از برای خود يا غير، چه آن غير، احرام بسته باشد يا نبسته باشد و محل باشد. مسئله 325 - جايز نيست (1) شخص محرم شاهد شود از برای عقد گرچه آن عقد براي غير محرم باشد. 1 - آية الله خويي ، آية الله تبريزي : شاهد شدن بر عقد بنابر قول مشهور بر محرم حرام است ، و اين قول موافق احتياط است . آية الله سيستاني : بنابر مشهور بين فقهاء برای محرم جايز نيست در مجلس عقد ازدواج حاضر شود و احوط و اولی اين است که از گواهی دادن بر واقع شدن عقد ازدواج نيز بپرهيزد، اگرچه پيش از احرام در مجلس عقد حاضر بوده است . (مناسک ، مسأله 235) . آية الله مکارم : بنابر احتياط واجب نبايد شخص محرم شاهد شود. آية الله بهجت : حاضر شدن در مجلس عقد و گواهی دادن بر آن بر محرم حرام است . (مناسک ، مسأله 235) . آية الله اراکي ، آية الله نوري : احتياط واجب . مسئله 326 - احتياط آن است که شهادت ندهد بر عقد اگرچه شاهد عقد شده باشد، در حال محرم نبودن (1) ، اگرچه جايز بودن آن خالی از قوت نيست . 1 - آية الله خويي ، آية الله تبريزي : بعضی از فقهاء فرموده اند که گواهی بر عقدی که قبلا واقع شده نيز بر محرم حرام است ، ولی دليلش ظاهر نيست . آية الله مکارم : احتياط واجب اين است که محرم . آية الله فاضل : شهادت دادن به عقد در حال احرام جايز است هرچند احتياط مستحب در ترک آن است . آيات عظام بهجت ، گلپايگاني ، صافي : شهادت بر عقد جايز نيست ، اگرچه پيش از احرام شاهد شده باشد. مسئله 327 - اقوی آن است که خواستگاری کردن در حال احرام جايز است و احتياط (1) در ترک است . 1 - آيات عظام اراکي ، نوري ، گلپايگاني ، خويي ، تبريزي ، مکارم ، فاضل ، صافي : بنابر احتياط واجب محرم نبايد خواستگاری نمايد. مسئله 328 - رجوع کردن به زنی که طلاق رجعی داده است مانع ندارد. مسئله 329 - اگر زنی را در حال احرام جماع کند با علم به مسأله ، آن زن بر او حرام دائمی (1) مي شود. 1 - آيات عظام گلپايگاني ، خويي ، صافي : متعرض حرمت ابديه نشده اند و فرموده اند که عقد او باطل است . آية الله بهجت : اقوی حرمت ابديه است .(مناسک ، مسأله 233) . مسئله 330- اگر زنی را با جهل به مسأله برای خود عقد کند عقدی که کرده است باطل است ، لکن حرام دائمی (1) نمي شود، ولی احتياط آن است (2) که آن زن را نگيرد خصوصا اگر با او نزديکی کرده باشد. 1 - آيات عظام گلپايگاني ، خويي ، سيستاني ، بهجت : متعرض فرض جهل نشده اند. آية الله اراکي ، آية الله نوري : در صورت دخول ، و در صورت دخول حرام دائمی مي شود. 2 - آية الله مکارم : اين احتياط مستحب است . مسئله 331 - ظاهرا فرقی بين عقدی و صيغه ای نيست در احکامی که ذکر شد. مسئله 332 - احتياط آن است (1) که زن اگر احرام بسته باشد و مرد محرم نباشد و عقد کند او را، با او نزديکی نکند و طلاق دهد او را، و در صورت علم به مسأله او را طلاق دهد، و با او هيچ وقت ازدواج نکند. 1 - آية الله اراکي : بنابر احتياط مستحب . آية الله فاضل : اگر زنی احرام بسته باشد و مردی که محرم نيست او را به عقد خود درآورد، اين عقد باطل است و برای هميشه بر يکديگر حرام مي شوند. آيات عظام گلپايگاني ، سيستاني ، بهجت : متعرض اين فرع نشده اند. آية الله خويي ، آية الله تبريزي : در صورتی که زن محرم باشد و مردی که محرم نيست او را به عقد خود درآورد اين عقد باطل است و چنانچه زن عالم به حکم بوده است موجب حرمت ابدی هم مي شود. مسئله 333 - اگر کسی عقد کند زنی را برای محرمی و محرم دخول کند پس اگر هر سه عالم به حکم (1) باشند بر هر يک آنها يک شتر کفاره است ، و اگر دخول نکند کفاره نيست ، و در اين حکم فرق نيست بين آنکه زن و عاقد محل باشند يا محرم ، و اگر بعضی از آنها حکم را مي دانند و بعضی نمي دانند بر آنکه مي داند کفاره است . 1 - آية الله سيستاني ، آية الله فاضل : عالم به حکم و موضوع باشند. |