محرمات احرام
مسأله 319 ـ محرمات احرام عبارتند از:
1 ـ آميزش
2 ـ بوسيدن
3 ـ لمس كردن
4 ـ نگاه با شهوت
5 ـ عقد كردن
6 ـ استمناء
7 ـ پوشاندن سر براى مردان
8 ـ پوشاندن صورت براى بانوان
9 ـ پوشيدن لباس دوخته براى مردان
10 ـ پوشاندن تمام روى پا براى مردان
11 ـ استعمال عطريات
12 ـ زينت
13 ـ نگاه كردن به آينه
14 ـ روغن ماليدن
15 ـ ناخن گرفتن
16 ـ ازاله مو
17 ـ سايه قرار دادن براى مردان
18 ـ فسوق
19 ـ جدال
20 ـ خون درآوردن از بدن خود
21 ـ كندن دندان
22 ـ كشتن حشرات بدن
23 ـ حمل سلاح
24 ـ كندن گياهان و درختان حرم
25 ـ شكار
آميزش
مسأله 320 ـ آميزش در عمره تمتع حتى اگر از روى علم و عمد
باشد ظاهراً موجب بطلان عمره تمتع نمى شود. و احتياط آن است كه اگر اين عمل پيش
از سعى واقع شد عمره را تمام كند و آن را دو مرتبه بجا آورد، و اگر وقت تنگ
باشد مى تواند عمره را تمام كرده و سپس حج تمتع بجا آورد. و به احتياط مستحب
سال بعد حج را اعاده كند
مسأله 321 ـ در فرض سابق گرچه حج باطل نمى شود ولى به
احتياط واجب بايد كفاره بدهد. و كفاره آن يك شتر يا يك گاو يا يك گوسفند به
اختيار خودش مى باشد. اگر چه بهتر است شتر را انتخاب كند
مسأله 322 ـ اگر در عمره مفرده قبل از سعى آميزش كند بايد
عمره را تمام كند و يك شتر كفاره بدهد، و در ماه بعد هم يك عمره مفرده ديگر
انجام دهد، و در اين عمره بايد از جايى محرم شود كه در عمره قبلى از آنجا محرم
شده است، مگر اينكه نتواند به آنجا برود
مسأله 323 ـ اگر در حج تمتع قبل از وقوف به مشعر از روى
علم و عمد آميزش كند هر چند حج او صحيح است، ولى بايد سال بعد يك حج تمتع به
عنوان عقوبت انجام دهد، و يك شتر و اگر قدرت نداشت يك گاو كفاره بدهد
مسأله 324 ـ در فرض سابق بعد از آميزش، زن و شوهر نبايد با
هم خلوت كنند تا اعمال و مناسك را تمام كنند. و همين طور در سال بعد اگر از
همان راه قصد حج داشته باشند. پس از رسيدن به محل معصيت بايد تا پايان اعمال از
هم جدا شوند
مسأله 325 ـ اگر در حج تمتع بعد از وقوف به مشعر و قبل از
تمام شدن شوط سوم طواف نساء آميزش كند. حج او صحيح است ولى بايد كفاره بدهد. و
اگر بعد از گذشت شوط سوم طواف نساء آميزش كند كفاره هم ندارد
مسأله 326 ـ مسائل آميزش بين زن و مرد مشترك است، ولى اگر
زن مجبور به آميزش شود. بر زن لازم نيست كفاره بدهد امّا مرد بايد كفاره خود و
زن را بدهد، و حج زن ظاهراً صحيح است
مسأله 327 ـ در مسائلى كه گذشت فرقى نمى كند كه نزديكى از
جلو باشد يا عقب، با همسر دائمى يا موقت خود باشد، يا زنا و وطى به شبهه باشد و
همين طور فرقى نمى كند كه منى خارج شود يا خير
مسأله 328 ـ نزديكى دو مرد (لواط) گر چه حرمت نفسى و ذاتى
شديدى دارد و موجب حد مى شود، ولى احكام آميزش در احرام را ندارد.
بوسيدن
مسأله 329 ـ اگر بدون شهوت همسرش را ببوسد حرام نيست و
كفاره ندارد، ولى اگر با شهوت همسرش را ببوسد و منى از او خارج شود بايد يك شتر
كفاره بدهد، و اگر منى از او خارج نشود يك گوسفند كفاره بدهد
مسأله 330 ـ شخص محّل مى تواند همسر محرم خود را ببوسد،
ولى اگر فرد محرم لذت ببرد نبايد اجازه بدهد.
لمس كردن
مسأله 331 ـ اگر همسر خود را با شهوت لمس كند يا بازى كند
و انزال شود بنابر احتياط واجب بايد يك شتر كفاره بدهد، و اگر انزال نشود كفاره
آن يك گوسفند است
مسأله 332 ـ كسى كه محرم نشده يا محّل شده مى تواند همسر
خود را اگر چه محرم باشد لمس كند يا با او بازى كند، ولى اگر شخص محرم لذت ببرد
نبايد اجازه بدهد.
نگاه كردن
مسأله 333 ـ اگر محرم بدون شهوت به همسر خود نگاه كند
اشكال ندارد، ولى اگر با شهوت نگاه كند حرام است، و اگر منى از او خارج شود
بنابر اقوى بايد يك شتر كفاره بدهد
مسأله 334 ـ اگر محرم به زن يا مرد اجنبى نگاه كند و منى
از او خارج شود اقوى آن است كه اگر متمول است يك شتر و اگر متوسط الحال است يك
گاو و اگر فقير است يك گوسفند كفاره بدهد.
عقد كردن
مسأله 335 ـ بر محرم جايز نيست كسى را براى ديگرى يا خود
عقد كند يا شاهد بر عقد باشد، و فرقى نمى كند كه زن و مرد يا يكى از آنها محرم
باشند يا محّل.
مسأله 336 ـ محرم مى تواند شهادت بدهد كه دو نفر عقد كرده اند، هر چند خلاف
احتياط استحبابى است
مسأله 337 ـ بنابر احتياط واجب شخص محرم نمى تواند
خواستگارى كند
مسأله 338 ـ رجوع كردن به زنى كه در طلاق رجعى است براى
شخص محرم مانعى ندارد
مسأله 339 ـ اگر محرم براى خود كسى را عقد كند چنانچه عالم
به مسأله باشد ديگر نمى تواند با او ازدواج كند. اما اگر از روى جهل بوده هر
چند عقد باطل است ولى موجب حرمت ابدى نمى شود. ولى مستحب است ديگر با او ازدواج
نكند
مسأله 340 ـ اگر فردى ديگرى را به ازدواج محرم درآورد و
محرم با او همبستر شود اگر هر سه عالم به حكم و موضوع باشند، يعنى بدانند عقد
كردن محرم حرام است و اين شخص محرم است، هر يك بايد يك شتر كفاره بدهند. حتى
اگر عاقد و همسر محرم نباشند
مسأله 341 ـ ظاهراً در احكام سابق فرقى بين عقد دائم و عقد
موقت وجود ندارد.
استمناء
مسأله 342 ـ استمناء حرام است و اگر به جهت استمناء منى
خارج شود. بايد يك شتر كفاره بدهد. و حكم آن مثل حكم آميزش است كه گذشت. و در
اين مسأله فرقى بين زن و مرد وجود ندارد.
پوشاندن سر براى مردان
مسأله 343 ـ مرد نبايد تمام سر يا قسمتى از آن را با پارچه
يا لباس و كلاه بپوشاند
مسأله 344 ـ احتياط واجب آن است كه سر را با غير پوشاك نيز
ـ مانند حنا گِل يا دارو و امثال آن ـ نپوشاند يا چيزى مانند بار بر سر نگذارد
مسأله 345 ـ بر محرم جايز نيست سر خود را زير آب كند. و
بنابر احتياط سر را زير مايع ديگر مثل گلاب نيز نكند
مسأله 346 ـ دوش گرفتن براى محرم اشكالى ندارد. اما اگر آن
قدر آب زياد باشد كه يك مرتبه تمام سر را فرا بگيرد جايز نيست.
مسأله 347 ـ قسمتى از سر نيز حكم تمام سر را دارد. لذا بنابر اقوى نبايد پوشيده
شود يا زير آب قرار گيرد. و بنابر احتياط نبايد چيزى روى آن قرار گيرد
مسأله 348 ـ قرار دادن بند قمقمه يا كيسه يا ساك دستى و
امثال آن روى سر اشكالى ندارد
مسأله 349 ـ گوش ها ظاهراً جزء سر محسوب مى شوند و نبايد
آنها را بپوشانند
مسأله 350 ـ احتياط مستحب اين است كه با بعضى از اعضاى بدن
خود نيز مانند دست سر را نپوشاند
مسأله 351 ـ در حال خوابيدن نيز نبايد سر را بپوشاند. و
اگر بدون توجه يا از روى فراموشى پوشانيد واجب است فوراً آن را از روى سر
بردارد. ولى گذاشتن سر روى بالش مانعى ندارد
مسأله 352 ـ دستمالى را كه براى سر درد به سر مى بندند اگر
چه تمام سر را نيز بپوشاند اشكالى نداشته و كفاره هم ندارد
مسأله 353 ـ گذاشتن حوله و دستمال روى سر يا قسمتى از آن،
اگر چه براى خشك كردن سر باشد جايز نيست
مسأله 354 ـ محرمى كه مى داند اگر براى وضو بخواهد صبر كند
تا سرش خشك شود نمازش قضا مى شود نبايد سر را با حوله يا حتى با دست خشك كند.
بلكه بايد به همان صورت وضو بگيرد و تيمم هم بكند
مسأله 355 ـ كسى كه موى مصنوعى دارد اگر موهاى او كاشتنى
باشد و عرفاً جزء بدن او محسوب شود اشكالى ندارد. ولى اگر به وسيله اى مثل چسب
يا تور روى سر قرار گرفته باشد اشكال دارد و بايد كفاره بدهد
مسأله 356 ـ چنانچه از روى علم و عمد سر خود را بپوشاند
بايد كفاره بدهد، و كفاره آن بنابر احتياط واجب يك گوسفند است. و بنابر احتياط
مستحب كفاره پوشاندن قسمتى از سر نيز همين است
مسأله 357 ـ كسى كه با چيز دوخته سر خود را بپوشاند بايد
دو كفاره بدهد
مسأله 358 ـ كسى كه چندين بار سر خود را بپوشاند براى هر
بار بايد يك گوسفند كفاره بدهد. هر چند بعيد نيست يك كفاره كفايت كند.
پوشاندن صورت براى بانوان
مسأله 359 ـ زن نبايد روى خود را با نقاب، پوشيه و حتى باد
بزن بپوشاند، و به احتياط واجب از پوشاندن صورت با گِل و دارو و امثال آن نيز
اجتناب كند
مسأله 360 ـ پوشاندن صورت تا زير بينى كه معمولا با نقاب
پوشيده مى شود در حكم پوشاندن تمام صورت است. و احتياطاً چانه و قسمت پايين
صورت ملحق به صورت است
مسأله 361 ـ گذاشتن دست روى صورت و همچنين گذاشتن صورت روى
بالش در هنگام خوابيدن مانعى ندارد
مسأله 362 ـ زن نبايد صورت خود را با حوله خشك كند
مسأله 363 ـ زن بايد مراقب باشد كه هنگام پوشيدن يا
درآوردن مقنعه آن را از صورت دور نگه دارد تا صورتش پوشيده نشود
مسأله 364 ـ زن مى تواند در نماز كمى از اطراف صورت را به
عنوان مقدمه پوشش سر بپوشاند. اما بعد از نماز بايد فوراً باز كند
مسأله 365 ـ براى رو گرفتن از نامحرم مى تواند چادر يا
لباس خود را از روى سر مقابل صورت آويزان كند و به احتياط مستحب آن را از صورت
دور نگه دارد كه به صورت نچسبد
مسأله 366 ـ پوشاندن صورت كفاره ندارد. گرچه احتياط مستحب
اين است كه يك گوسفند كفاره بدهد. و همين طور است در مسأله قبل اگر چادر به
صورت بچسبد.
پوشيدن لباس دوخته براى مردان
مسأله 367 ـ اقوى اجتناب از مطلق دوخته براى مردها است. هر
چند كم باشد. مثل كمربند، بند ساعت، عرقچين، هميان، فتق بند، و جاى قمقمه و...
ولى اگر استفاده از آن مثل فتق بند و دست و پاى مصنوعى كه با چرمهاى دوخته شده
به بدن مى بندند و امثال آن ضرورى باشد جايز است، و اولى اين است كه كفاره
بدهد.
مسأله 368 ـ لباسهايى كه دوخته نيست ولى شبيه آن است، مثل لباسهاى بافتنى يا
لباسى كه از نمد به شكل بالاپوش درست شده پوشيدن آن بر محرم جايز نيست
مسأله 369 ـ اگر احتياج به پوشيدن لباس پيدا كرد. جايز است
بپوشد، ولى بايد كفاره بدهد
مسأله 370 ـ گره زدن لباسهاى احرام خلاف احتياط است. ولى
به احتياط واجب نبايد لنگ را بر گردن گره بزند
مسأله 371 ـ جايز است لباس احرام را با سنجاق يا چيز ديگر
از قبيل گذاشتن سنگ يا سكه و كش بستن به دور آن به هم متصل كنند
مسأله 372 ـ نپوشيدن لباس مخصوص مردان است. بنابراين براى
زنان استفاده از لباس مانعى ندارد
مسأله 373 ـ كفاره پوشيدن لباس يك گوسفند است
مسأله 374 ـ اگر محرم يك لباس را دو بار بپوشد براى هر
دفعه پوشيدن آن بايد يك كفاره بدهد
مسأله 375 ـ اگر محرم چند لباس مختلف مثل شلوار، زيرپوش و
پيراهن يا از يك نوع مثلا چند پيراهن بپوشد بايد براى هر كدام يك كفاره بدهد.
حتى اگر به خاطر اضطرار باشد
مسأله 376 ـ چنانچه چند لباس از يك نوع و در يك دفعه يعنى
پشت سر هم و بدون فاصله بپوشد. براى همه فقط يك كفاره واجب مى شود
مسأله 377 ـ اگر محرم پيراهن بپوشد علاوه بر كفاره بايد
پيراهن را شكافته و از پايين درآورد. ولى اگر پيراهن قبل از احرام بر تن او
بوده لازم نيست آن گونه عمل كند، بلكه پيراهن را به طور معمول از تن درآورد
مسأله 378 ـ اگر بعد از احرام از روى ندانستن يا فراموشى،
شورت دوخته خود را درنياورده باشد و در اثناى اعمال متوجه شود ولى باز درنياورد
و با همان شورت اعمال را تمام كند، اعمال او صحيح است، ولى بايد كفاره بدهد
مسأله 379 ـ اگر حاجى در حال احرام از پتوى دوخته به صورت
روانداز استفاده كند به طورى كه پوشيدن صدق نكند اشكالى ندارد. اما اگر آن را
به خود بپيچد به طورى كه مثل لباس شود اشكال دارد، و اگر صدق پوشيدن دوخته كند،
كفاره دارد.
پوشاندن تمام روى پا براى مردان
مسأله 380 ـ پوشيدن جوراب، كفش، چكمه و امثال آن كه تمام
روى پا را بگيرد براى مرد حرام است. و كفاره آن به احتياط واجب يك گوسفند است
مسأله 381 ـ اگر ناچار به پوشيدن كفش يا جوراب شود به
احتياط مستحب بايد روى آن را شكاف دهد
مسأله 382 ـ پوشيدن دمپايى و كفشهايى كه بندهاى عريض داشته
باشند اگر تمام روى پا را نگيرد و دوخته هم نباشد مانعى ندارد
مسأله 383 ـ انداختن حوله احرام يا پتو روى پا بطورى كه
صدق لبس و پوشيدن نكند ـ هنگام خواب يا در حال بيدارى ـ و همچنين تمام روى پا
را زير آب قرار دادن اشكالى ندارد
مسأله 384 ـ پوشيدن كفش دوخته از روى ناچارى جايز است. ولى
بايد كفاره آن را بپردازد.
مسأله 385 ـ كسى كه ناچار است در حال احرام روى هر دو پا را بپوشاند، براى آن
يك كفاره كفايت مى كند
مسأله 386 ـ سه مورد مذكور (پوشاندن سر ـ پوشيدن لباس ـ
پوشاندن تمام روى پا) مخصوص مردان است، و مورد بعد (پوشاندن صورت) اختصاص به
زنان دارد.
استعمال عطريات
مسأله 387 ـ اقوى اين است كه محرم از استعمال عود، مشك،
عنبر و زعفران اجتناب كند. و احتياط اين است كه از استعمال آنچه بوى خوش دارد ـ
حتى كافور ـ اجتناب كند
مسأله 388 ـ ماليدن عطر بر بدن و لباس، و پوشيدن لباس معطر
جايز نيست و اگر سهواً مرتكب شد پس از توجه لازم است بلافاصله و به هر نحو ممكن
آن را از بدن ازاله كند، و لباس را تعويض كرده يا بشويد. و در حرمت استعمال عطر
و بوى خوش فرقى بين حدوث و بقا، و لباس و بدن نيست
مسأله 389 ـ كسى كه در حال احرام بميرد نبايد او را با آب
و كافور غسل دهند، و همچنين نبايد او را حنوط كنند، و بايد از نزديك كردن بوى
خوش به او اجتناب كنند، ولى رعايت ساير محرمات ـ از قبيل پوشاندن سر يا صورت ـ
لازم نيست
مسأله 390 ـ از گلها يا سبزيهايى كه بوى خوش مى دهند بايد
اجتناب شود. مگر از انواع صحرايى آن مثل: بومادران، درمنه و خزامى
مسأله 391 ـ استعمال صابون يا شامپو و خميردندانى كه بوى
خوش دارد براى محرم جايز نيست
مسأله 392 ـ استفاده از زنجبيل، دارچين، و هِل حرام نيست،
ولى احتياط در اجتناب از آنهااست
مسأله 393 ـ خوردن ميوه هاى خوشبو مثل سيب و بِه در حال
احرام مانعى ندارد. و احتياط اين است كه آنها را بو نكنند
مسأله 394 ـ خوردن غذاهايى كه مشتمل بر چيزهايى باشد كه
استعمال آنها بر محرم حرام است جايز نيست. و كفاره آن بنابر اقوى يك گوسفند است
مسأله 395 ـ خريد و فروش عطريات اشكال ندارد. ولى نبايد
آنها را بو كند
مسأله 396 ـ استعمال خلوق كعبه يا چيزى كه كعبه را با آن
خوشبو كنند مانعى ندارد
مسأله 397 ـ محرم نبايد بينى خود را از بوى بد بگيرد. و
اگر گرفت معصيت كرده ولى كفاره ندارد. اما فرار كردن از بوى بد مانعى ندارد
مسأله 398 ـ اگر به پوشيدن لباس يا خوردن غذايى كه از جهت
بوى خوش حرام است اضطرار پيدا كند بايد بينى خود را بگيرد
مسأله 399 ـ كفاره استعمال بوى خوش از روى علم و عمد به
احتياط واجب يك گوسفند است
مسأله 400 ـ اگر در يك وقت چند بار بوى خوش استعمال كرد
بعيد نيست براى كفاره آن يك گوسفند كفايت كند، اما احتياط در تعدد است، و اگر
در اوقات مختلف استعمال كرد بنابر اقوى بايد كفاره متعدد بدهد.
زينت
الف ـ زيورآلات:
مسأله 401 ـ استفاده از زيور آلات براى زن محرم جايز نيست. و اگر قصد زينت
نداشته باشد به احتياط مستحب از آن اجتناب كند
مسأله 402 ـ زيور آلاتى كه زنان به طور معمول هميشه همراه
دارند مانعى ندارد، مگر اينكه قصد تزيين داشته باشند. و در فرض اينكه قصد تزيين
نداشته باشد نبايد آن را حتى به شوهر خود نشان دهد
مسأله 403 ـ پوشيدن زيور آلات هر چند حرام است ولى كفاره
ندارد.
ب ـ عينك:
مسأله 404 ـ استفاده از عينك تزيينى به قصد تزيين براى محرم حرام است، ولى
استفاده از عينك طبى مانعى ندارد.
ج ـ انگشتر:
مسأله 405 ـ استفاده از انگشتر به قصد زينت حرام است. اما اگر به قصد استحباب
باشد يا جهت ديگرى غير از زينت باشد مانعى ندارد.
د ـ سـاعـت:
مسأله 406 ـ استفاده از ساعت زينتى اگر به قصد تزيين باشد جايز نيست، و الاّ
اشكالى ندارد.
هـ ـ سرمه كشيدن:
مسأله 407 ـ كشيدن سرمه سياه كه زينت محسوب مى شود بر زن و مرد محرم حرام است،
هر چند قصد تزيين نداشته باشد. و احتياط واجب اجتناب از مطلق سرمه است
مسأله 408 ـ چنانچه براى مداوا سرمه بكشد مانعى ندارد
مسأله 409 ـ سرمه كشيدن كفاره ندارد. ولى اگر مشتمل بر بوى
خوش باشد و بوى آن استشمام شود بنابر اقوى بايد كفاره بدهد، و اگر بوى آن
استشمام نشود بنابر احتياط مستحب كفاره بدهد.
و: حنا بستن
مسأله 410 ـ حنابستن اگر زينت محسوب شود و به قصد تزيين باشد حرام است
مسأله 411 ـ اگر قبل از احرام حتى به قصد زينت حنا ببندد
اشكال ندارد، هر چند احتياط خوب است. و در هر حال حنابستن كفاره ندارد.
نگاه كردن در آينه
مسأله 412 ـ نگاه كردن در آينه براى زن و مرد محرم حرام
است. ولى نگاه كردن به اجسام صاف و صيقلى و آب مانعى ندارد
مسأله 413 ـ احتياط آن است كه حتى بدون قصد زينت هم به
آينه نگاه نكند. مثلا براى ديدن كنار يا پشت ماشين باشد
مسأله 414 ـ رفتن به اتاق يا جايى كه در آن آينه وجود دارد
و نشستن در ماشين و امثال آن اگرچه بداند سهواً چشمش به آينه مى افتد اشكال
ندارد. ولى احتياط آن است كه يا آينه را بردارد يا چيزى روى آن بيندازد
مسأله 415 ـ عكسبردارى و فيلمبردارى در حال احرام مانعى
ندارد، اگر چه مستلزم نگاه به لنز و شيشه دوربين باشد
مسأله 416 ـ نظر كردن در آينه كفاره ندارد، و مستحب است
بعد از نگاه كردن لبيك بگويد.
ماليدن روغن و پماد چرب
مسأله 417 ـ ماليدن روغن و پماد اگر چه بوى خوش نداشته
باشد بنابر اقوى حرام است، ولى كفاره ندارد. و اگر مشتمل بر بوى خوش باشد بنابر
احتياط واجب كفاره آن يك گوسفند است
مسأله 418 ـ اگر روغن يا پماد مشتمل بر بوى خوش باشد،
چنانچه بوى خوش آن تا وقت احرام باقى بماند قبل از احرام نيز نبايد استعمال كند
مسأله 419 ـ پمادهايى كه براى عرق سوز شدن بدن و مداوا به
كار مى رود به مقدار ضرورت مانعى ندارد.
ناخن گرفتن
مسأله 420 ـ گرفتن ناخن دست يا پا، با هر وسيله اى كه باشد
جايز نيست. مگر اينكه بقاى آن موجب اذيت و آزار محرم شود
مسأله 421 ـ اگر انگشت زائد يا دست و پاى زائد نيز داشته
باشد بنابر احتياط واجب نبايد ناخن آن را بگيرد
مسأله 422 ـ محرم نمى تواند ناخن خود را بگيرد. ولى مى
تواند ناخن ديگرى را بگيرد. بنابراين گرفتن ناخن محرم ديگر به قصد تقصير براى
محرم مانعى ندارد و صحيح است
مسأله 423 ـ در حرمت گرفتن ناخن فرقى نمى كند كه محرم خودش
ناخن بگيرد يا ديگرى ناخن او را بگيرد
مسأله 424 ـ گرفتن يك يا چند ناخن دست يا پا كفاره دارد. و
كفاره هر ناخن يك مُد طعام است. ولى اگر ناخن تمام انگشتان دست يا پا يا هر دو
را در يك مجلس بگيرد كفاره آن يك گوسفند است.
مسأله 425 ـ اگر مجموع ناخنهاى دست را در يك مجلس و مجموع ناخنهاى پا را در
مجلس ديگر بگيرد بايد دو گوسفند كفاره بدهد
مسأله 426 ـ اگر مجموع ناخنهاى دست و چند ناخن پا، يا
مجموع ناخنهاى پا و چند ناخن دست را در يك مجلس بگيرد يك گوسفند كفاره دارد.
ازاله مو
مسأله 427 ـ ازاله مو از بدن خود يا ديگرى به هر وسيله اى
كه باشد براى محرم حرام است، مگر در موارد ضرورت
مسأله 428 ـ در فرض سابق فرقى نمى كند كه محرم خودش موى
خود را ازاله كند يا ديگرى با اجازه او موى او را ازاله كند. اما اگر ديگرى موى
محرم را بدون اختيار وى ازاله كند اشكالى ندارد و كفاره هم ثابت نمى شود
مسأله 429 ـ اگر محرم از ديگرى ـ محل باشد يا محرم ـ ازاله
مو كند كفاره بر او نيست، هر چند در صورت علم و عمد معصيت كرده است.
مسأله 430 ـ در فرضهاى سابق فرقى نمى كند كه مو كم باشد يا زياد، مو را كوتاه
كند يا بتراشد يا آن را بكند. بنابراين اگر عمداً دست خود را به سر و صورت يا
ساير اعضاى بدن بكشد با علم به اينكه مو كنده مى شود حرام است و كفاره دارد
مسأله 431 ـ اگر هنگام وضو يا غسل مويى بدون قصد كنده شود
اشكال ندارد
مسأله 432 ـ كفاره تراشيدن يا ازاله موى سر به احتياط واجب
يك گوسفند است
مسأله 433 ـ اگر محرم به جهت ضرورت سر خود را بتراشد، يا
به وسيله ديگر موى سر را ازاله كند هر چند گناه نكرده ولى بايد كفاره بدهد. و
كفاره آن يكى از موارد زير است:
1 ـ 12 مد طعام به 6 مسكين بدهد.
2 ـ سه روز روزه بگيرد.
3 ـ يك گوسفند قربانى كند
مسأله 434 ـ كفاره ازاله موى زير هر دو بغل يك گوسفند است.
و كفاره ازاله موى زير يك بغل به احتياط واجب يك گوسفند است
مسأله 435 ـ اگر در غير از غسل و وضو دست به بدن خود بكشد
و يك مو يا بيشتر بيفتد احتياط آن است كه يك كف طعام صدقه بدهد.
سايه قرار دادن
مسأله 436 ـ زير سايه قرار دادن بدن براى مردان در حال
حركت و طى مسير در سفر ـ پياده يا سواره ـ حرام است. ولى براى زنان و كودكان
اشكال ندارد
مسأله 437 ـ در زير سايه قرار دادن فرقى بين سر و بدن
نيست. لذا نشستن در ماشين سرپوشيده و سر خود را از شيشه يا سقف بيرون كردن خلاف
احتياط وجوبى است
مسأله 438 ـ حرمت استظلال آنجايى است كه محرم خود را زير
سايبان مانند چتر و سقف قرار دهد. ولى اگر در كنار مانع باشد و خود را در سايه
آن قرار دهد اشكالى ندارد، مثلا دركنار ماشين يا ديوار حركت كند هر چند خلاف
احتياط استحبابى است.
مسأله 439 ـ حرمت سايه قرار دادن منحصر به سايبانى كه همراه انسان حركت كند مثل
سقف ماشين و هواپيما نيست بلكه شامل سايبان ثابت مثل تونل و پل هم مى شود. بلى
عبور از زير پلهايى كه در جاده واقع شده و به ناچار بايد از آن جا عبور كرد
اشكالى ندارد
مسأله 440 ـ مرد محرم مى تواند در ايستگاههاى بين راه يا
در مكه، منى و عرفات زير سايبان برود; چون حرمت سايه قرار دادن مربوط به حال
حركت و سفر كردن است. بنابراين براى رفتن از منزل خود در مكه تا حرم، يا رفتن
از چادرهاى منى تا رمى جمره يا قربانگاه مى تواند زير سايبان حركت كند
مسأله 441 ـ تمام شهر مكه حتى محله هاى جديد آن منزل محسوب
مى شود، لذا به محض ورود به مكه زيرسايبان رفتن مانعى ندارد، بنابراين مى تواند
از محله هاى جديد مكه تا مسجدالحرام با ماشين سرپوشيده برود
مسأله 442 ـ كسى كه در مسجد تنعيم براى عمره مفرده محرم مى
شود مى تواند با ماشين سرپوشيده تا مسجدالحرام يا خانه خود در مكه برود، و
همچنين كسى كه در مسجد الحرام براى حج تمتع محرم مى شود مى تواند تا منزل خود
زير سايبان برود، اما در حال حركت از مكه به عرفات نبايد زير سايبان برود
مسأله 443 ـ استظلال در شب مانعى ندارد. ولى در روز اگر چه
هوا ابرى باشد جايز نيست. بلى اگر ابر به قدرى تيره باشد كه صدق استظلال نكند
مانعى ندارد
مسأله 444 ـ مردى كه مى داند براى سفر بايد از وسيله
سرپوشيده در روز استفاده كند نمى تواند نذر كند كه قبل از ميقات محرم شود
مسأله 445 ـ در فرض سابق اگر مى داند بعد از ورود به جده
براى احرام عمره تمتع نمى تواند به يكى از مواقيت برود نذر صحيح است، و مى
تواند بانذردر تهران مثلاً محرم شده و به مكه برود. و احتياط اين است كه در
ادنى الحل تجديد احرام كند. ولى در هر حال بايد كفاره بدهد
مسأله 446 ـ زير سايه رفتن در مواقع ضرورى مثلا شدت گرما
يا سرما، يا بارندگى جايز است، ولى بايد كفاره بدهد
مسأله 447 ـ كفاره سايه قرار دادن در مسير حركت و طى منزل
يك گوسفند مى باشد. حتى درحال اضطرار هم اقوى وجوب يك گوسفند به عنوان كفاره
است
مسأله 448 ـ كفاره سايه قرار دادن مربوط به حالت علم و عمد
و اختيار است، بنابراين اگر مثلا كسى كه شب در ماشين سرپوشيده نشسته وقتى كه
روز مى شود در خواب باشد و بعد از ورود به مكه بيدار شود كفاره ندارد. بلى اگر
اين فرد در بين راه بيدار شود و مقدارى از راه را با ماشين سرپوشيده ولو بى
اختيار طى كند بايد كفاره بدهد
مسأله 449 ـ سايه قرار دادن در عمره تمتع يك كفاره دارد
اگر چه متعدد باشد. و همين طور در حج تمتع يك كفاره كافى است، گرچه چند بار زير
سايه برود.
فسوق
مسأله 450 ـ فسوق يعنى دروغ گفتن، فحش دادن، فخر فروختن به
ديگران، كه يكى از محرمات احرام است
مسأله 451 ـ فسوق كفاره ندارد و بايد استغفار كند، هر چند
بهتر است يك گاو به عنوان كفاره ذبح كند.
جـدال
مسأله 452 ـ قسم خوردن براى اثبات مطلب يا ردّ ديگرى با
لفظ «لا و الله» و «بلى والله» براى محرم حرام است
مسأله 453 ـ در جدال محرّم «لا و الله» و «بلى و الله»
موضوعيت دارد، لذا اگر به جاى كلمات «لا» و «بلى» مرادف آنها، يا به جاى «الله»
مرادف آن را در لغات ديگر به قصد قسم خوردن به كار ببرند. جدال محّرم محسوب نمى
شود. همان طور كه قسم خوردن به «اللّه» بدون لفظ «بلى» و «لا» جدال محرّم نيست
مسأله 454 ـ اگر با الفاظ «لا» و «بلى» به ساير اسماء
جلاله مثل «رحمن» و «رحيم» و «خالق السموات والارض» قسم بخورد بنابر احتياط
مستحب ملحق به جدال محرّم است. و ساير قسمهايى كه بين مردم متعارف است جدال
محرّم نمى باشد
مسأله 455 ـ قسم خوردن به اسماء جلاله و غير آن در مقام
ضرورت براى اثبات حق يا ابطال باطل مانعى ندارد
مسأله 456 ـ اگر محرم قسم راست بخورد در مرتبه اول و دوم
كفاره ندارد و بايد استغفار كند، ولى قسم سوم كفاره دارد و كفاره آن يك گوسفند
است
مسأله 457 ـ اگر يك قسم دروغ بخورد واجب است يك گوسفند
كفاره بدهد، و اگر دو قسم دروغ بخورد احتياط واجب است كه يك گاو كفاره بدهد، و
اگر سه قسم دروغ بخورد به احتياط واجب كفاره آن يك شتر است. و احتياط كامل در
اين است كه اگر دو قسم دروغ خورد هم گاو و هم گوسفند بدهد، و اگر سه قسم دروغ
خورد هم شتر و هم گاو بدهد
مسأله 458 ـ اگر بعد از يك قسم دروغ يك گوسفند كفاره داد و
دو مرتبه قسم دروغ خورد بعيد نيست لازم باشد يك گاو كفاره بدهد. و همين طور اگر
بعد از دو قسم يك گاو كفاره داد براى مرتبه سوم قسم دروغ بخورد بعيد نيست لزوم
يك شتر به عنوان كفاره
مسأله 459 ـ اگر بيش از سه قسم راست بخورد، يك كفاره كافى
است، حتى اگر بعد از سه مرتبه كفاره بدهد و بعد دومرتبه قسم بخورد ديگر كفاره
واجب نمى شود
مسأله 460 ـ اگر بيش از سه مرتبه قسم دروغ بخورد بعيد نيست
براى هر مرتبه كه بيشتر از سه بار قسم بخورد يك شتر واجب باشد.
بيرون آوردن خون از بدن خود
مسأله 461 ـ بيرون آوردن خون از بدن خود براى محرم حرام
است ولى كفاره ندارد. اما بيرون آوردن خون از بدن ديگران حرام نيست. لذا محرم
مى تواند ديگرى را حجامت كند يا دندان او را بكشد
مسأله 462 ـ تزريق آمپول و خراشيدن بدن و مسواك كردن اگر
موجب بيرون آمدن خون شود جايز نيست
مسأله 463 ـ خون درآوردن از بدن در موارد ضرورى مثل حجامت
براى درمان، يا آمپول و سرم زدن، يا بيرون آوردن خون دمل مانعى ندارد.
كندن دندان
مسأله 464 ـ كندن دندان گرچه خون نيايد حرام است. و كفاره
آن بنابر احتياط يك گوسفند است
مسأله 465 ـ محرم نمى تواند دندان خود را بكند. اما كندن
دندان ديگرى گرچه موجب خون آمدن شود مانعى ندارد
مسأله 466 ـ كندن دندان در صورت ضرورت مانعى ندارد، و
كفاره هم ندارد.
كشتن حشرات بدن
مسأله 467 ـ كشتن حشراتى كه در بدن حيوان يا انسان ساكن مى
شوند مثل شپش، كك، كنه و... حرام است
مسأله 468 ـ انداختن اين گونه حشرات از روى بدن يا جابجا
كردن آنها به محلى از بدن كه در معرض سقوط باشند جايز نيست
مسأله 469 ـ بعيد نيست كه كشتن يا جابجا كردن حشرات كفاره
نداشته باشد، ولى اگر شپش را بكشد يا بيندازد به احتياط واجب يك كف طعام صدقه
بدهد
مسأله 470 ـ كشتن مگس، پشه و حشرات خاكى اگر اذيت كنند،
مانعى ندارد.
سلاح برداشتن
مسأله 471 ـ همراه داشتن سلاح اگر به گونه اى باشد كه
عرفاً مسلح محسوب شود حرام است. ولى اگر عرفاً نگويند مسلح است اشكالى ندارد. و
كراهت هم ندارد
مسأله 472 ـ اگر از روى جهل، نسيان، سهو و غفلت يكى از
محرمات احرام را انجام داد كفاره ندارد مگر در مورد صيد كه در هر صورت كفاره
دارد.
كندن گياهان و درختان حرم
مسأله 473 ـ كندن و بريدن درختان و گياهان حرم بر محرم و
غيرمحرم حرام است
مسأله 474 ـ اگر در منزل خود درخت بكارد مجاز است آن را
قطع كند يا بكند، ولى اگر در منزل درختى كه خودش نكاشته رشد كند اقوى اين است
كه قطع و كندن آن جايز است، هر چند احتياط در ترك است. اما اگر منزلى را كه
درخت دارد بخرد نمى تواند درختان آن را قطع كند
مسأله 475 ـ قطع كردن شاخه هاى درختان ميوه و نخل كه در
كيفيت و كميت ميوه آن مؤثر است، مانعى ندارد. اما خود درختان را نبايد قطع كند
مسأله 476 ـ اگر در اثر راه رفتن به طور متعارف گياهى قطع
شود اشكالى ندارد
مسأله 477 ـ اگر درخت بزرگى را قطع كند بنابر احتياط يك
گاو كفاره بدهد و اگر درخت كوچكى را قطع كند يك گوسفند كفاره بدهد، و اگر قسمتى
از درخت را قطع كند اقوى آن است كه قيمت آن را كفاره بدهد. اما قطع گياهان
كفاره ندارد.
شكار حيوانات وحشى
مسأله 478 ـ خوردن گوشت شكار بر محرم حرام است، و فرقى نمى
كند كه خودش شكار كند يا ديگرى، محرم شكار كند يا محّل.
مسأله 479 ـ همان گونه كه صيد براى محرم حتى در خارج حرم جايز نيست. براى محل
نيز صيد در حرم جايز نمى باشد
مسأله 480 ـ كمك به شكارچى به هر صورت كه باشد ـ حتى به
مقدار نشان دادن شكار به او ـ حرام است
مسأله 481 ـ اگر محرم شكار را صيد كند بنابر احتياط واجب
در حكم ميته است، و اگر صيد را ذبح كند از نظر خوردن در حكم ميته است و حتى شخص
محّل هم نمى تواند از آن استفاده كند
مسأله 482 ـ شكار حيوانات دريايى ـ يعنى حيوانى كه محل
زندگى آن عرفاً در دريا است ـ مانعى ندارد
مسأله 483 ـ ذبح و خوردن حيوانات اهلى مثل مرغ، گاو و
گوسفند مانعى ندارد
مسأله 484 ـ پرندگان از حيوانات صحرايى محسوب مى شوند. و
ملخ هم در حكم شكار صحرايى است
مسأله 485 ـ به احتياط واجب محرم نبايد زنبور عسل يا
زنبورهاى ديگر را بكشد، مگر اينكه از آزار آنها بترسد.
مسأله 486 ـ محرم نبايد صيد را نگهدارى كند. هر چند خودش مالك آن باشد، و حتى
اگر قبل از احرام آن را داشته بايد رها كند
مسأله 487 ـ اگر پرنده اى كه پر در نياورده يا پر او را
چيده باشند در دست محرم باشد واجب است از آن محافظت كند تا پر درآورد و بعد او
را رها كند. بلكه بعيد نيست محافظت بچه صيد تا بزرگ شدن و رها كردن آن واجب
باشد
مسأله 488 ـ حيواناتى كه شكار آن براى محرم حرام است تخم و
جوجه آنها نيز براى محرم حرام است
مسأله 489 ـ كشتن مارمولك و اين قبيل حيوانات در حال احرام
مانعى ندارد
مسأله 490 ـ مسائل و فروع متفرقه شكار و كفاره هر يك از
شكارها بسيار است، ولى چون چندان محل ابتلاء نيست از تفصيل آن خوددارى مى كنيم.
منبع:
پایگاه آية الله العظمى فاضل لنكرانى
Lankarani.com